کارهای ممنوعه بعد از زایمان

کارهای ممنوعه بعد از زایمان

انجام مراقبت های بعد از عمل یکی از مهم ترین موضوعات برای هر خانمی به حساب می آید و باید توجهات ویژه ای به آن داشت و حتما آن را جدی گرفت. معمولا بعد از انجام زایمان بسیاری از مادران و همچنین افراد خانواده تنها به نوزاد توجه می کنند و انجام مراقبت ها و رسیدگی های لازم به مادر را فراموش می کنند. در صورتی که این دوران برای مادران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حفظ سلامتی آن ها تاثیرات مستقیمی دارد.

مراقبت بعد از زایمان

کار های روزمره و خانگی در دوران بعد از زایمان

بهترین توصیه برای مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند این است که انجام کار های خانگی و روزمره خود را برای چند روز اول متوقف کنند و سعی کنند در روز های اول بیشتر به استراحت بپردازند و از انجام اینگونه کار ها خودداری کنند.

خانم هایی که زایمان طبیعی داشته اند معمولا بعد از آن دچار ضعف در قوای جسمانی خود خواهند شد که کاملا طبیعی می باشد و به همین دلیل در صورت انجام کار های خانگی و به خصوص استفاده از شوینده ها ممکن است دچار مشکل شوند زیرا این قبیل کار ها انرژی بسیار زیادی از شخص می گیرد و همچنین بوی شوینده ها نیز می تواند سبب مشکلاتی تنفسی شود.

کار در منزل بعد از زایمان

ورزش پس از انجام زایمان

انجام ورزش و فعالیت های بدنی قطعا برای سلامتی و حفظ تناسب اندام برای هر شخص مفید است اما خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند باید در نظر داشته باشند که بدن آن ها هنوز برای انجام فعالیت های بدنی و ورزشی کاملا آماده نیست و بهتر است روز های اولیه را به استراحت مطلق بپردازند. پس از گذشت روز های اولیه خانم ها می توانند با توجه به نظر پزشک خود انجام تمرینات ورزشی مناسب و اختصاصی برای دوران پس از زایمان را شروع کنند.

طبیعتا بدن هر شخص پس از انجام ۹ ماه بارداری تغییرات زیادی خواهد داشت و برای ترمیم و بهتر شدن شرایط بدنی نیاز به زمان خواهد داشت. لذا به همین جهت توصیه می شود در انجام حرکت ها و تمرینات ورزشی به منظور رسیدن به تناسب اندام به هیچ وجه عجله نکنید و به مرور فشار تمرینات خود را افزایش دهید. همچنین بهتر است تا قبل از اجازه پزشک خود از انجام فعالیت های ورزشی زیر به شدت خودداری نماید.

  • ورزش کوهنوردی
  • ورزش هایی که در آن از توپ استفاده می شود مانند بسکتبال، والیبال و …
  • تمریناتی که برای ورزش های رزمی استفاده می شود
  • شنا در آب یکی از مواردی است که مطلقا نباید بدون اجازه پزشک خود آن را انجام دهید.
  • در هفته های ابتدای به هیچ وجه ندوید زیرا شرایط بدنی شما برای آن آمادگی کافی ندارد.

وضعیت زنان بعد از زایمان

تغذیه پس از انجام زایمان

امروزه با توجه به سنت ها و فرهنگ های مختلف، هر خانواده ای برای خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند، غذا ها مختلفی برای او تدارک می بینند. برخی معتقد هستند که مادران تازه فارغ شده باید در روز های ابتدایی کاچی بخورند و برخی دیگر کله پاچه و از این قبیل موارد پیشنهاد می کنند؛ اما امروزه علم تغذیه بسیار پیشرفت کرده و تمامی پزشکان به خانم ها توصیه می کنند حتما از غذا هایی میل کنند که ویژگی های زیر را داشته باشند.

  • بهتر است از خوردن غذا های بسیار چرب و سنگین به خصوص در روز های ابتدایی خورداری شود زیرا می تواند مشکلاتی از قبیل سوءهاضمه و همچنین مشکلات گوارشی نظیر یبوست شود. توجه داشته باشید که این معیار برخلاف بسیاری از سنت های مختلف نظیر خوردن کاچی و کله پاچه می باشد.
  • خوردن فست فود در هفته ابتدایی اصلا مناسب نیست.
  • کافئین را بهتر است در این دوران کنار بگذارید و به همین منظور خوردن قهوه و مواد غذایی کافئین دار را قطع کنید.
  • دخانیات و دود را به طور کامل از خود دور کنید.
  • غذایتان را با حوصله و آرام میل کنید.
  • برای میان وعده های از خشکبار مانند انجیر خشک استفاده کنید.

احوالات روحی پس از انجام زایمان

طبیعتا اغلب خانم ها بعد از انجام زایمان حالات روحی و روانی حساسی دارند. در برخی موارد ممکن است شخص دچار احساس غم و ناراحتی شوند و شرایط عصبانیت و نارضایتی را داشته باشند. لذا توصیه می شود در صورت بروز چنین احوالاتی نکات زیر را به یاد داشته باشید.

  • با گریه نوزاد عصبی و ناراحت نشوید و سعی کنید با حوصله رفتار کنید.
  • با همسر خود برای هر کار کوچکی بحث و مجادله نکنید.
  • توقع زیادی از اطرافیان خود نداشته باشید.
  • آراستگی و مرتب کردن ظاهر و موها تاثیرات زیادی در آرامش شما ایجاد خواهد کرد.
  • از شلوغ کردن اطراف خود با افراد زیادی خودداری کنید.
2.7/5 - (13 امتیاز)

درباره kh.a

همچنین ببینید

اختلال در خوردن

اختلال در خوردن و هر آنچه لازم است در این مورد بدانید!

از جمله مشکلاتی که ممکن است برای افراد مشکلات زیادی را به وجود بیاورد اختلال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *