کاربرد انعطاف پذیری شناختی و راههای افزایش آن

کاربرد انعطاف پذیری شناختی و راههای افزایش آن چیست؟ بگذارید برای شروع آشنایی با این موضوع دو سوال برایتان مطرح کنیم.

آیا تا به حال با کسی کار کرده اید که بتواند به راحتی روی چند کار پرمخاطب به طور همزمان تمرکز کند؟

یا کسی که بتواند تحت فشار ضرب الاجل یک ایده بدیع ارائه دهد؟

اینها همه نمونه هایی هستند که به توضیح تعریف انعطاف پذیری شناختی کمک می کنند. انعطاف پذیری شناختی کلید موفقیت در محیط کار و همچنین در زندگی روزمره است. این اجازه می دهد تا تفکر انعطاف پذیر با موقعیت های مختلف سازگار شود.بیایید تعریف انعطاف پذیری شناختی و چگونگی بهبود انعطاف پذیری خود را بررسی کنیم.

انعطاف پذیری شناختی چیست؟

انعطاف پذیری شناختی که گاهی اوقات به عنوان تغییر شناختی شناخته می شود، به توانایی مغز شما برای سازگاری با رویدادهای جدید، در حال تغییر یا برنامه ریزی نشده مربوط می شود.

کاربرد انعطاف پذیری شناختی توانایی تغییر از یک روش تفکر به روش دیگر را شامل می شود که به این تغییر وظیفه نیز می گویند.

اینگونه درباره اش فکر کن. شما بدن خود را برای تغییر جهت تغییر می دهید. شما همچنین برای جلوگیری از خطر، ماشین خود را به یک لاین جدید منتقل می کنید.

همچنین می توانید یاد بگیرید که فرآیند تفکر خود را تغییر دهید تا با شرایط موجود سازگارتر شوید. این نمونه بارز انعطاف پذیری شناختی است.

چرا انعطاف شناختی لازم است؟

انعطاف پذیری شناختی هم در مقیاس خرد و هم در مقیاس کلان در محل کار مهم است. به شما این امکان را می دهد که چندین مفهوم را به طور همزمان مدیریت کنید و عملکرد شناختی خود را بهبود بخشید.

انعطاف پذیری شناختی در محل کار

شما از انعطاف پذیری شناختی استفاده می کنید بدون اینکه متوجه آن به صورت روزانه باشید. این زمانی اتفاق می‌افتد که چندوظیفه‌ای را انجام می‌دهید یا زمانی که از یک کار به کار دیگر تغییر می‌کنید.

همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنید و از صحبت کردن با یک مشتری به همتایان خود می‌روید.

بدون انعطاف ذهنی، نمی توانید مغز خود را از موقعیتی به موقعیت دیگر تغییر دهید.

تمرکز روی یک کار  و انجام آن به اندازه کافی دشوار است . این یک فرآیند شناختی لازم برای بهره وری است.

۳ مثال انعطاف پذیری شناختی

پس این در موقعیت های واقعی چگونه می تواند باشد؟ در اینجا سه ​​مثال وجود دارد که کاربرد انعطاف پذیری شناختی را نشان می دهد.

چه چیزی برای شام:  شما یک دستور غذا برای شام امشب برنامه ریزی کرده اید، اما وقتی آماده پختن می شوید، متوجه می شوید که یک ماده را از دست داده اید. انعطاف پذیری شناختی به شما این امکان را می دهد که گزینه های خود را در نظر بگیرید و به جای ناراحتی، دستور العمل جدیدی را بداهه بنویسید.

دوست شما ناگهان صحبت با شما را متوقف می کند:  با انعطاف پذیری شناختی، می توانید به این فکر کنید که چرا آنها اینگونه رفتار می کنند. این به شما امکان می دهد تا دیدگاه آنها را در نظر بگیرید و احتمالات را از هر زاویه ای تجزیه و تحلیل کنید.

یک نفر برای یک رویداد بیمار می شود:  فرض کنید یک داوطلب کلیدی برای یک رویداد خیریه بیمار می شود. انعطاف پذیری شناختی به شما این امکان را می دهد که همه گزینه ها را برای تنظیم سریع در نظر بگیرید. به افراد دیگری فکر خواهید کرد که می توانید با آنها تماس بگیرید. یا راه هایی برای تنظیم رویداد با داوطلبانی که در حال حاضر دارید پیدا خواهید کرد.

انعطاف ناپذیری شناختی به چه معناست؟

نقطه مقابل انعطاف پذیری شناختی، سفتی شناختی یا انعطاف ناپذیری شناختی است.

به نحوه حرکت آب فکر کنید. آب در حالت مایع شبیه به انعطاف پذیری شناختی است. اما آب در حالت یخ زده شبیه به سفتی شناختی است. هنگامی که آب حرکت می کند، ظرفیت یافتن مسیرهای مختلف را دارد. این در مورد نهرهای کوچک، رودخانه های خروشان یا ریختن آب در آشپزخانه شما صادق است.

اگر تا به حال متوجه شده اید که نشت آب چگونه حرکت می کند، این را در عمل دیده اید. آب در چند جهت جریان خواهد داشت. راه های بی پایانی برای غلبه بر موانع و ادامه جریان پیدا خواهد کرد. آب مسیری را طی می کند که کمترین مقاومت یا کارآمدترین مسیر را طی کند.

از طرف دیگر یخ سفت و سخت است. اگر به مانعی برخورد کند، تا زمانی که ذوب نشود نمی تواند از کنار آن عبور کند. شما نمی توانید به راحتی چیزی را که سفت و سخت است مجبور کنید تا سیال تر شود.

وقتی انعطاف پذیر باشید، توانایی شناختی پیدا می کنید که مسیرهای بیشتری برای راه حل پیدا کنید. می توانید از منظرهای متعدد ببینید.

از سوی دیگر، اگر تفکر سفت و سختی داشته باشید، ممکن است برای حل مشکلات دچار مشکل شوید.

اما حتی اگر با انعطاف پذیری شناختی دست و پنجه نرم می کنید، می توانید برای بهبود این مهارت تلاش کنید. درست مانند یخ، می توانید با کمی گرما یا فشار دوباره در آب ذوب شوید.

چگونه انعطاف پذیری شناختی خود را بهبود بخشیم

شکی نیست که انعطاف پذیری شناختی انرژی ذهنی می گیرد.

به این فکر کنید که رفتن از گفتگو با یک کودک نوپا به گفتگو با یک مدیر چه حسی دارد. ممکن است چند لحظه طول بکشد تا در چارچوب ذهنی درست قرار بگیرید و سبک خود را با مخاطبان مختلف تطبیق دهید.

حتی جابجایی بین دو بزرگسال بسته به تفاوت های فردی بین آنها می تواند دشوار باشد.

در یک مطالعه اخیر ، محققان توانایی حل مسئله میمون‌های کاپوچین و رزوس را آزمایش کردند. آنها همین آزمایش را روی انسان نیز انجام دادند.

۱۰۰٪ از میمون ها با پیدا کردن یک میانبر انعطاف پذیری شناختی را نشان دادند. اما تنها ۶۰ درصد از انسان ها همین کار را کردند.

تمرین کاربرد انعطاف پذیری شناختی می تواند مسیرهای عصبی جدیدی در مغز شما ایجاد کند و مهارت انعطاف پذیری شناختی شما را بهبود بخشد. این امر تمرین  تفکر واگرا  و حل خلاقانه مسئله را آسان تر می کند.

راه بهبود انعطاف پذیری شناختی

در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید انعطاف‌پذیری شناختی خود را بهبود بخشید تا بتوانید به شیوه‌ای متفاوت با موقعیت‌های سخت برخورد کنید:

  1. از کوچک شروع کنید

یکی از راه های تمرین انعطاف پذیری شناختی این است که آن را به روش های کوچک و کم خطر در زندگی خود معرفی کنید. شما می توانید خود را در معرض موقعیت های جدید و زمینه های مختلف قرار دهید بدون اینکه خیلی از محدوده راحتی خود خارج شوید.

در اینجا یک مثال آورده شده است: دفعه بعد که در رستوران مورد علاقه خود یک وعده غذایی سفارش می دهید، به جای اینکه اولین انتخاب خود را سفارش دهید، چیزی از سه وعده غذایی برتر خود انتخاب کنید.

تصور کنید که آیا منو تغییر می کند یا اینکه آنها از غذای مورد علاقه شما برای عصر خارج می شوند. با برداشتن گام‌های کوچک انعطاف‌پذیر، زمانی که نیاز به تمرین انعطاف‌پذیری دارید، به روی گزینه‌های دیگر باز خواهید شد.

همچنین برای امتحان رستوران های جدید و تجربیات جدید بازتر خواهید شد.

حتی اگر کوچک شروع کنید، می توانید شروع به بهبود انعطاف پذیری شناختی خود کنید.

در یک مطالعه اخیر،  محققان به موش‌ها آموزش رانندگی با ماشین‌های کوچک را دادند. آنها یاد گرفتند که:

موش‌ها پس از یادگیری اصول اولیه، نسبت به چالش‌های جدید بازتر بودند

سطح استرس موش ها پس از تسلط بر رانندگی کاهش یافت

محیط های غنی تر منجر به یادگیری سریعتر شد

مانند موش‌ها، اگر خودتان را به روی تجربیات و چالش‌های جدید باز کنید، برای تجربه‌های بیشتر بازتر خواهید بود.

  1. عضلات همدلی خود را بسازید

درک تجربیات، فرآیندها، روال‌ها و روش‌های دیگران همگی به شما کمک می‌کند انعطاف‌پذیری شناختی ایجاد کنید.

این به این دلیل است که به شما کمک می کند از این ذهنیت خارج شوید که راه شما تنها راه است.

آیا در تلاش برای ایجاد همدلی خود هستید؟ سعی کنید داستان های تخیلی بخوانید تا یک داستان را از دید دیگران ببینید.

همچنین می توانید با چالش های خود در محل کار به سراغ افراد دیگر بروید. از آنها بپرسید که چگونه با یک مشکل برخورد می کنند. مطمئن شوید که  وقتی توضیح می دهند فعالانه گوش می دهید.

انعطاف پذیری شناختی دو نفره بحث می کنند

شاید با رویکرد همکارتان موافق نباشید. اما هدف تمرین این نیست. انجام این کار به شما کمک می کند از دیدگاه آنها ببینید.

به علاوه، گوش دادن می تواند به بهبود همدلی شما کمک کند و شما را به یادگیرنده بهتری تبدیل کند.

خواهید دید که چندین راه وجود دارد که می توانید به یک مشکل نزدیک شوید. شما همچنین دانش خود را با گوش دادن به دیگران افزایش خواهید داد.

  1. افکار خود را قطع کرده و هدایت کنید

این تاکتیک برای افرادی است که تمایل دارند با افکار منفی در مورد خود از سوراخ خرگوش پایین بروند. فاجعه  سازی یک نمایش رایج از سفتی شناختی است.

در اینجا یک مثال است. آیا تا به حال چیزی منفی را تجربه کرده اید و سپس به خودتان بگویید که شکست خورده اید و هرگز به چیزی درست نخواهید رسید؟

می توانید فکر کنید که به خاطر یک اشتباه اخراج خواهید شد و هرگز فرصت شغلی دیگری پیدا نمی کنید.

در عرض پنج ثانیه، مغز شما به نقطه ای می رسد که فکر کند: “من یک شکست خورده هستم و همیشه خواهم بود.”

وقتی این اتفاق می افتد، می توانید تغییر جهت دادن افکار خود را تمرین کنید. حواستان به آنچه فکر می کنید باشید و فکری که در ذهن شما می چرخد ​​را قطع کنید. موضوع را به طور کامل به چیز دیگری تغییر دهید.

گفتن این کار آسان تر از انجام دادن است. برای کمک به رسیدن به آنجا، برخیزید و مناظر خود را تغییر دهید. می توانید در اطراف بلوک قدم بزنید، زودتر از حد معمول به استراحت ناهار بروید، یا به دیدن یکی از همسالان خود بروید تا در مورد روزشان بپرسید.

آن را به عنوان فشار دادن “مکث” روی افکار خود در نظر بگیرید. شما به مغز خود فشار می آورید تا دیگر  نگران نباشید ، تغییر مسیر دهید و روی چیز دیگری تمرکز کنید. این یک عمل انعطاف پذیری شناختی است.

هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، آسان تر می شود.

  1. از خود بپرسید چه چیز دیگری ممکن است درست باشد

می توانید این نکته را برای خودتان امتحان کنید. اما این یک تاکتیک عالی برای مدیران در هنگام تعامل با کارمندان است.

اگر یکی از کارمندان شما گیر کرده، ناامید یا کمی سرسخت است، می توانید از این استفاده کنید.

از آنها بپرسید: “چه چیز دیگری ممکن است درست باشد؟” مطمئن شوید که این کار را با ملایمت و مهربانی انجام می دهید. این به آنها کمک می کند تا نگاهی گسترده تر به یک موقعیت داشته باشند. آنها را تشویق می کند تا دیدگاه های دیگر را در نظر بگیرند و به گزینه های احتمالی دیگر نگاه کنند.

به عنوان مثال، اگر کارمندی از لغو جلسه مشتری ناراحت باشد، ممکن است بگوید:

 “مشتری کنسل کرد، و من شرط می بندم که با رقیب ما می روند. می دانستم که باید قیمت آن را متفاوت می گذاشتیم.»

وظیفه شما به عنوان یک مدیر این است که آنها را ترغیب کنید تا درباره چیز دیگری که ممکن است درست باشد فکر کنند. شاید مشتری مریض شده باشد. شاید چیز دیگری پیش آمد که شما از آن خبر ندارید. شاید کارکنان پشتیبانی فراموش کرده اند اتاق کنفرانس رزرو کنند.

توضیحات جایگزین بسیار زیادی وجود دارد. ترغیب کارمندان خود برای فکر کردن به این روش نه تنها مهارت های کاربرد انعطاف پذیری شناختی ، بلکه مهارت های تفکر استراتژیک آنها را نیز افزایش می دهد.

5/5 - (5 امتیاز)

درباره kh.a

همچنین ببینید

تکنیک های مدیریت خشم

تکنیک های مدیریت خشم

تکنیک های مدیریت خشم چیست؟ قبل از پرداختن به این موضوع باید بگوییم خشم یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.