جامعهروشناسی اجتماعیکسب و کار

5 نوع رفتار شهروندی سازمانی

تاثیر رفتار شهروندی سازمانی

رفتار شهروندی سازمانی به عنوان هر مشارکت فردی که مثبت، سازنده و اختیاری باشد و در شرح شغل رسمی مشخص نشده است، تعریف می شود. مشارکت های این ماهیت مورد نیاز نیست. این اصطلاح در اصطلاح عامیانه به هر چیزی که کارمند داوطلبانه انجام می دهد اشاره دارد.

یک فرد می تواند با انجام اقداماتی که به نفع خود، همکارانش و سازمانی است که در آن به طور سودآوری مشغول به کار هستند، به این امر دست یابد. علیرغم این واقعیت که این وظایف غیر قراردادی هستند، کارمندان اغلب انتخاب می کنند که به عنوان بخشی از توسعه شغلی خود به رفتارهای شهروندی سازمانی کمک کنند.

شاید بپسندید: آشنایی با عدالت سازمانی

این دنیس ارگان بود که اصطلاح فوق الذکر را در سال ۱۹۸۸ ابداع کرد. به گفته او، زمانی که این اصطلاح برای اولین بار تعریف شد، رفتارهای شهروندی سازمانی “یک رفتار فردی بود که توسط یک سیستم پاداش رسمی پاداش نمی گرفت … اما زمانی که با همان رفتار در یک گروه، منجر به اثربخشی می شود.» مشارکت کارکنان، سطوح بهره وری بالاتر و اثربخشی بلندمدت با این اصطلاح مرتبط است.

انواع رفتار شهروندی سازمانی

در مطالعه ارگان، رفتارهای شهروندی سازمانی به پنج نوع رفتار رایج طبقه بندی شد. طبق مطالعه او، زمانی که همه این رفتارها نشان داده شوند (به ویژه در یک محیط گروهی)، اثربخشی و مشارکت کارکنان افزایش می یابد. بنابراین، منجر به سطح بالاتری از خروجی (کار) می شود.

۱٫ نوع دوستی

نوع دوستی زمانی اتفاق می افتد که یک کارمند به همکار خود کمک می کند بدون اینکه انتظار پاداش یا غرامتی در ازای کمک او داشته باشد. عمل نوع دوستی را می توان توسط کارمندانی که پیشنهاد می کنند بخشی از بار کاری همکاران خود را بر عهده بگیرند، مانند ایمیل کردن گزارش های مالی به بخش های خاصی برای کمک به کاهش بار، نشان داده شود. در نتیجه، روحیه و بهره وری کارکنان افزایش می یابد.

۲٫ ادب

ادب زمانی اتفاق می‌افتد که یک کارمند در محل کار نسبت به دیگران مودب، مهربان و با ملاحظه باشد. یک مثال متداول از ادب، پرسیدن از یک همکار در مورد تعطیلات اخیرشان با خانواده است. در محل کار، مودب بودن تعاملات مثبت بین همکاران را تشویق می کند، که منجر به محیط کاری پربارتر، کاهش استرس در بین همکاران و بهبود ارتباطات می شود.

۳٫ اخلاق ورزشی

اخلاق ورزشی به توانایی یک کارمند در پذیرش شکست با ظرافت اشاره دارد. این زمانی نشان داده می‌شود که چیزی که مربوط به کار است طبق برنامه پیش نمی‌رود، که ممکن است آزاردهنده، ناامیدکننده یا درک آن دشوار باشد، اما توانایی نشان ندادن رفتار منفی نشان‌دهنده اخلاق خوب ورزشی است.

نمونه ای از اخلاق ورزشی می تواند کارمندی باشد که برای موقعیت پیشرفته ای که اخیراً در دسترس همه قرار گرفته بود، درخواست داده است اما آن را دریافت نکرده است. همانطور که مشخص است، همکار آنها کاندیدای خوش شانس انتخاب شده بود، بنابراین کارمند آنها را می فشارد و به آنها تبریک می گوید. اخلاق خوب ورزشی باعث تشویق رفتار مثبت در بین همکاران می شود.

۴٫ وظیفه شناسی

وظیفه شناسی به توانایی کنترل خود و پایبندی به نظم و انضباط سخت گیرانه اشاره دارد به طوری که فرد برای انجام یک کار فراتر و فراتر از الزامات (استخوان های خالی) عمل کند. وقتی صحبت از محل کار می شود، این به معنای فراتر از حضور به موقع است. همچنین به معنای دیر ماندن در زمانی که زمان اضافی برای پروژه ها نیاز است، به خصوص زمانی که حجم کاری سنگینی درگیر است.

"انواع

یک مثال متداول از رفتار وجدانی کارمندی است که دیر می‌ماند تا اطمینان حاصل کند که ارائه برای روز کاری بعدی تکمیل شده است و دستور جلسه برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن جلسه در نظر گرفته شده است. نگرش وجدانی باعث ارتقای بهره وری، اثربخشی و رضایت شغلی می شود.

۵٫ فضیلت مدنی

فضیلت مدنی به عنوان رفتاری تعریف می شود که یک فرد برای نمایندگی سازمانی که برای آن کار می کند، حتی پس از ساعات کاری معمولی از خود نشان می دهد. این به این اشاره دارد که یک کارمند چگونه سازمان را نمایندگی می کند، حتی زمانی که در ظرفیت رسمی خود نیست.

یک مثال متداول از فضیلت مدنی، روشی است که در آن یک کارمند خود را در یک محیط غیررسمی رفتار می کند، مانند هنگام جمع آوری کمک مالی رویداد که خارج از ساعات کاری عادی انجام می شود. در یک محیط تجاری، فضیلت مدنی حس اجتماع، عملکرد شغلی بهتر و رضایت کلی را تشویق می کند.

بهترین و تاثیرگذارترین رفتار

رفتار شهروندی سازمانی باعث ترویج عملکرد مثبت در بین کارکنان می شود. برای اینکه سازمان شما از مزایای این نوع رفتار بهره مند شود، تشویق آن از طریق اجرای بهترین شیوه ها ضروری است. استراتژی های یادگیری زیر را در نظر بگیرید تا سازمان خود را در جهت مثبت هدایت کنید.

برای شروع، باید فرآیند استخدام خود را در جهت درست هدایت کنید. در طول فرآیند گزینش، باید به کاندیداها نشان داده شود که سازمان شما چه نوع OCB را تشویق می کند. اطمینان حاصل کنید که فرآیند استخدام شما دارای آدنیوم OCB است.

چندین راه برای اثبات این امر وجود دارد:

  • لیست و شرح شغل
  • ابزارهای ارزیابی قبل از استخدام
  • مصاحبه های کاندیداها

گام بعدی این است که مدیران و رهبران را به طور مساوی در فرآیند مشارکت دهید. توسعه شهروندی سازمانی در راس هر سازمانی آغاز می شود. برای حمایت از کارکنان و ایجاد انگیزه در آنها برای انجام همین کار، ضروری است که افراد بالاتر آن را نمایندگی کنند. از آنجایی که کارمندان رهبران را مشاهده می کنند که به شیوه ای مثبت عمل می کنند، مانند بازنده های خوب یا کارکردن ساعات اضافی به نفع کل سازمان، متوجه می شوند و از آن پیروی می کنند.

علاوه بر این، رهبران باید رفتار شهروندی سازمانی را که کارکنان به طور منظم انجام می دهند، تشخیص دهند. ارائه شناسایی می‌تواند به شکل یک دست دادن و یک «متشکرم» ساده باشد، یا می‌تواند پیچیده باشد، مانند ارائه مشوق‌هایی برای به دست آوردن رفتارهای شهروندی سازمانی مثبت. هر چه که باشد، باید در سطح شرکت به رسمیت شناخته شود تا برای هر موقعیت و عنوانی در شرکت ستایش شود.

بهترین شیوه رفتارهای شهروندی سازمانی

در شناسایی کسانی که نمونه های برجسته ای از این رفتار را در محل کار خود با جشن به رسمیت شناختن نشان داده اند دریغ نکنید. ممکن است مناسب باشد که یک جشن به سبک “به سلامتی برای همسالان” برگزار شود. برای رسیدن به این هدف می توان چندین راه را بررسی کرد. در نظر داشته باشید که یک تابلوی اعلانات در اتاق استراحت یا جلوی دفتر با عنوان “به سلامتی همتایان” پست کنید. کارکنان را تشویق کنید تا قدردانی خود را در طول هفته به همکاران خود ارسال کنند.

چند نمونه رفتار در ذیل آمده است:

من می خواهم از ربکا برای سازماندهی کارواش خیریه این هفته تشکر کنم. کمک او در کمک به مقدار پولی که سازمان توانست جمع آوری کند بسیار ارزشمند بود.

مهیار، خیلی ممنون که پروژه آلیس را در حالی که این هفته مریض بود به عهده گرفتی. بدون کمک شما، پروژه آلیس عقب می ماند و تکمیل به موقع غیرممکن می شد.

«روبرتو به اندازه کافی مهربان بود که نور سوسو زدن روی میز من را عوض کرد زیرا تیم تعمیر و نگهداری نمی توانست به اندازه کافی سریع برسد. متشکرم، روبرتو!.

تشخیص های ساده تفاوت زیادی در بین همکاران ایجاد خواهد کرد.

در نهایت، سازمان‌ها ممکن است بخواهند در چگونگی نتیجه‌گیری فرآیندهای مدیریت عملکردشان تجدید نظر کنند. رفتارهای شهروندی سازمانی باید حداقل به عنوان راهی برای تشویق و پاداش دادن به این نوع عملکرد گنجانده شود. گنجاندن شهروندی سازمانی در ارزیابی های سالانه و پاداش دادن به کارکنان برای رفتارهای مثبت آنها نتایج مثبتی مانند بهبود خودکارآمدی و افزایش رفتارهای شهروندی سازمانی را به همراه خواهد داشت.

نتیجه گیری

همه کارکنان یک اداره ممکن است از رفتار شهروندی سازمانی پیروی نکنند و این کاملا قابل قبول است. با وجود این، منافع بسیار بیشتر از خطرات برای کارکنان و سازمان است. به رسمیت شناختن همه رفتارهای ساده ای که کارمندان برای انجام کارهای خود در آن شرکت می کنند،

برای ارتقای یک محیط کاری مثبت ضروری است. با اطمینان از اینکه مدیران شما الگوی خوبی هستند، شروع کنید و بقیه موارد را دنبال خواهند کرد. بنابراین، منجر به فرهنگ شناخت و شمولی می شود که تماشاگران را در سراسر جهان جذب می کند.

رای دادن
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا