معارف اسلامی

امر به معروف و نهی از منکر فضیلتی بالاتر از جهاد

با سلام خدمت همراهان عزیز وب سایت برزام با نوشته ی بسیار کاربردی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر فضیلتی بالاتر از جهاد در خدمت شما هستیم این نوشته به موضوع بی تفاوت نبودن انسانها نسبت به یکدیگر پرداخته است.

چندین مدت است که ذهنم مشغول به نگارش در آوردن این مطلب است اما وقتی امشب خواب بر چشمانم دریغم شد با خودم گفتم وقتش رسیده که فارغ از تمام قضاوتها و نگرانی ها برای امر به معروف و نهی از منکر که در کلام مولایمان علی (ع) فضیلتی بالاتر از جهاد معرفی شده است بنویسم تا شاید آرامش بر ذهنم پاسخ وجدانم شود چرا که خود را نیز از آن بی نیاز نمی بینم.

حس درونی همه ی ما انسانها که عجین با ذات اقدس باری تعالی است خواه ناخواه گرایش به نیکی دارد و در کلام همه ی ما پرداختن به آن گه گاهی مشهود است اما شاید بتوان گفت بعضی مواقع به دلیل خدشه دار نشدن موقعیت و آیندمان از رفتار برخی افراد ناچاریم برای نهی از منکر فقط به  انکار قلبی بسنده کنیم چرا که اگر قرار باشد به تذکر لسانی روی آوریم و برای احقاق حق خود یا از اجحاف در حق افراد دیگر گلایه و دفاع کنیم باید بار سوگیری های جاه طلبی برخی را به دوش بکشیم.

امر به معروف و نهی از منکر فضیلتی بالاتر از جهاد است 

اما در شناخت این فضیلت باید گفت «امر به معروف» و «نهی از منکر» دو فرضیه بزرگ و دو فرع از فروع ده‌گانه دین مبین اسلام محسوب می‌شوند.این دو فرضیه برکات فراوانی در جامعه اسلامی به دنبال دارد و در مقابل ترک آنها مستوجب نزول بلا و خطرات زیادی است.

 مراتب سه‌گانه امر و نهی(قلبی، لسانی، یدی)، خصوصیات آمر و ناهی، رابطه امر به معروف و نهی از منکر با جهاد ، اقامه حدود و نیز لزوم نصیحت کردن و نصحیت پذیرفتن، همچنین فضیلت امر و نهی عوام نسبت به خواص، و رعایا نسبت به حکام از دیگر مطالب در تبیین جایگاه و ارزش امر به معروف و نهی از منکر است که پرداختن به آن در این مجال نمی گنجد.

برای تبیین موضوع به روایتی از اسطوره صبر ،مقاومت و عدالت امام علی علیه‌السلام که فرزندش امام حسین (ع) نیز پیروز میدان امر به معروف و نهی از منکر  در واقعه عظیم عاشوراست بسنده می کنیم آن حضرت  می فرماید :

«تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهی از منکر به اندازه‌ی آب دهانی در مقابل دریایی پهناور بیش نیست!» (نهج البلاغه)

از طرف دیگر این دو  فرضیه‌ آنچنان جایگاه والایی در شرع مقدس اسلام دارند که در حدود ۳۰ آیه از آیات قرآن کریم با الفاظ و عبارات مختلف در خصوص آن‌ها نازل گردیده است. علاوه بر آن، در سخنان معصومین (ع) در خصوص آن‌ها نکات فراوانی بیان گردیده که در منابع و متون معتبر حدیث ما ثبت و ضبط شده است. فقها و محدثین نیز در کتاب‌های خود هر یک بابی را تحت این عنوان باز کرده و درباره‌ی آن مطالب ارزنده‌ای را نگاشته‌اند و در اهمیت و منزلت این دو فرضیه همین بس که جزء فروع دین شمرده شده‌اند.

«در پایان امیدوارم  همه ما فارغ از تمام قضاوتها و تفکراتی که بر ذهنمان می آید توجهی قلبی به این فریضه ی عظیم خداوند داشته باشیم باشد که خیر و برکت و نیکی بیش از گذشته بر زندگی و جامعه ی ما برقرار باشد»

رای دادن
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا