تکنولوژیموبایل

همه چیز درباره اینترنت 5G

همه چیز درباره اینترنت ۵G یا نسل پنجم

حرف G که از ابتدای کلمه‌یGeneration به ودیعه گرفته شده است نشان‌دهنده‌ی کلمه‌ی نسل است. به همین دلیل از این تکنولوژی به نسل پنجم نیز یاد می‌شود.  اینترنت ۵G یا اینترنت نسل پنجم، که پس از نسل چهارم ارائه شده است، و مکمل شبکه ۴LTE است، از سرعت دانلود و آپلود بیشتری برخوردارد است و ارتباطات بهتر از مزایای آن است. آنچه اینترنت ۵G را از نسل ماقبل خود متمایز می‌سازد، این است که تعداد گجت‌هایی که می توانند بدون کاهش سرعت به اینترنت وصل شوند، بیشتر است.

در تکنولوژی  ۵G‌از طیفی از امواج رادیویی استفاده می‌شود که تحت عنوان امواج میلیمتری از آن یاد می شود که فرکانس بالا از ویژگی‌های منحصر بفرد آن است. این امواج درست است که از سرعت بالایی برخوردارند اما از اجسام عبور نمی‌کنند، به همین خاطر نیاز است تا بر روی دستگاه‌های الکترونیکی و حتی ابزارهایی مانند چراغ‌های راهنمایی هزاران برج کوچک دریافت اینترنت نصب شوند تا تداخلی در کارکرد آنها ایجاد نکنند.

آیا اینترنت ۵G واقعا برای سلامتی مضر است؟

درقسمت قبل به این پرداختیم که این تکنولوژی برای پیشبرد اهداف خود از امواجی به نام امواج میلیمتری استفاده می‌نماید که از اجسام عبور نمی‌کنند. همین امر باعث شده است که هر گجتی به یک اینترنت قابل حمل تبدیل شود و همین امر نگرانی فعالان حوزه‌ی سلامت را برانگیخته است. از خطراتی که محققان در این زمینه برای این تکنولوژی برمی‌شمارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این امواج به وجود آورنده‌ی اختلالات عصبی و مغزی می‌شوند.
  • می توانند در سیستم‌های تولید مثل نیز تغییراتی منفی تولید کنند.
  • احتمال ابتلا به سرطان را بالاتر می‌برد.
  • بر رشد جنین تاثیر منفی می‌گذارد.
  • موجب اختلالات یادگیری و مشکلات ذهنی می‌شود.
  • موجب تغییرات ژنتیکی منفی می شود.

گزارشات حاصله را ۱۸۰ نفر از دانشمندان از بیش از ۳۵ کشور جهان تایید کرده‌اند. به توصیه‌ی این محققان بهتر است زنان باردار و کودکان در معرض امواج اینترنت ۵G قرار نگیرند. شرکت‌های تولید موبایل نیز باید فناوری‌هایی را به منظور بهبود این تکنولوژی مضر تهیه نمایند. و مناطقی بدون امواج تحت عنوان مناطق سفید در شهرها تعبیه شود.

اینترنت نسل پنجم

کارکرد و مزایای اینترنت۵G

هنوز بسیاری شرکت‌ها با توسل به آزمون و خطا، تلاش می‌کنند تا بهترین فناوری برای عرضه این تکنولوژی را ارائه دهند. باندهای فرکانس این تکنولوژی دارای ظرفیت زیادی است، اما این امواج همانطور که از نامشان برمی‌آید کوتاه هستند و از موانعی فیزیکی و اجسامی مانند دیوار عبور نمی‌کنند.

آنچه از این تکنولوژی انتظار می‌رود، سرعت ۱۰ تا ۲۰ برابری است. به همین دلیل تمایل به استفاده از گجت‌هایی مانند ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را افزایش داده است.

سرعت این شبکه به حدی بالاست که امید می‌رود دیگر برای انتقال داده‌ها نیاز به استفاده از کابل وجود نداشته باشد. شما با استفاده از این تکنولوژی با سرعت بالاتری می‌توانید به مشاهده‌ی فیلم‌ها و دانلود بپردازید.

از مزایای این تکنولوژی- همانطور که بارها گفتیم- سرعت بالا  به دلیل استفاده از تکنولوژی رادیویی است. همچنین دامنه تاخیر آن کمتر از نسل قبل از خود است. از این رو امکان ظهور و گسترش اپلیکیشن‌های جدید نیز جزو انتظاراتی‌ است که بی مورد نیست.

سخن پایانی

دنیا، روز به روز پیشرفت می‌کند و تکنولوژی‌های جدید جای تکنولوژی‌های پیشینی را می‌گیرند که خیلی از عمرشان نمی‌گذرد. جای شکی باقی نیست که احتمالا شما نیز به زودی مجبورید گوشی همراه خود را تعویض نمایید تا بتوانید از اینترنت نسل پنجم استفاده نمایید.

با این‌حال که محققان حوزه‌ی سلامت، بارها بر مضرات آن تاکید کرده‌اند، اما مزایای آن، قطعا خود این محققان را وادار به استفاده از آن خواهد نمود. زمان زیادی نمانده است که نسل پنجم اینترنت‌های پرسرعت، همه‌ی زندگی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

رای دادن
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا